Trailer

Description

Every One Everyone began as a personal process of exploration, a series of studio meetings with people joining me in an experiment: receiving a physical impulse from my body, allowing themselves to be swayed in their perceived craniosacral rhythm. With always more then two people present in each studio encounter, participants were than asked to map their sensation both as observers and performers, leaving traces in varied forms - writing, drawing, speaking, moving etc.

Out of these experiments and all the accumulated experiences and materials, performative score proposed itself:

  • Small group of the participants involved in the previous studio meetings will be invited to join me in a gentle effort to pre-tune the room.
  • By entering the field of individual and shared craniosacral rhythm(s) this group will initiate minimal choreography of rock and sway, forming a generous, dynamic and open environment available for others to enter, observe and/or join.
  • Spectators will be welcomed to immerse themselves into this pre-tuned environment, either as witnesses to a complex and subtle movement pattern of accumulation and diminution, or as possible participants in it.
  • Being an experiential continuum rather than a narrative statement, Every One Everyone has its beginning at the multiple points in which each participant and/or observer chose to enter/relate to the proposed experience.
  • The end of Every One Everyone should be perceived as a gradual process of arriving to the stillness that can be followed by a quite departure from the space or by personal sharing of the experience with others present.

In short, Every One Everyone is an invitation, encouragement aiming to initiate proximity, amplify sensation and inherent person-to-person connectivity, via the rhythm of cerebrospinal fluid and its emphatic effect on people. With my guidance in a provisional role of a "choreographer" performers are given a movement in the form of a rock sway synchronized with their cranio-rhythm. After a time, with a room tuned to this rhythm spectators are welcome to join.

Throughout the event, my role will be to initiate a shared movement, welcome guests into it and encourage them to cross the threshold between observation and participation.

Zu Beginn gestaltete sich every one everyone als eine persönliche Entdeckungsreise, eine Reihe von Werkstatt-Treffen mit Leuten, die sich mir in einem Experiment anschlossen: der von meinem Körper übertragene Impuls gestattete Ihnen, ihren wahrgenommenen Craniosacral-Rhythmus selbst in schwingende Bewegung zu versetzen. Jede Begegnung im Studio fand mit mehr als zwei Teilnehmern statt, die dann aufgefordert wurden, ihre Gefühle als Beobachter und Performer abzubilden und Spuren in unterschiedlicher Form zu hinterlassen - schreibend, zeichnend, sprechend, sich bewegend etc.

Aus diesen Experimenten und all den gesammelten Erfahrungen und Materialien heraus bot sich ein Regelwerk offener Improvisationsstrukturen an:

  • Eine kleine Teilnehmergruppe vorheriger Werkstatt-Treffen wird dazu eingeladen, sich mir auf behutsame Weise anzuschließen, um sich auf den Raum einzustimmen.
  • Durch den Einstieg in individuelle und gemeinsame Craniosacral-Rhythmen wird diese Gruppe eine Minimal-Choreographie von Schaukeln und Schwingen initiieren und einer großzügigen, dynamischen und offenen Umgebung Gestalt verleihen, die für andere Raum lässt, hereinzukommen, zu beobachten und/oder sich anzuschließen.
  • Zuschauer werden eingeladen, in diese eingestimmte Umgebung eines komplexen und feinsinnigen, zunehmenden und abnehmenden Bewegungsmusters entweder als Beobachter einzutauchen oder die Gruppe als mögliche Teilnehmer zu bereichern.
  • every one enimmt seinen Anfang an mehreren Stellen, an denen sich jeder Teilnehmer und/oder Beobachter dafür entscheidet hereinzukommen/oder sich zur beabsichtigten Erfahrung in Beziehung zu setzen. So ist es eher ein experimentelles Kontinuum als ein narratives Statement.
  • Das Ende von every one everyone sollte als ein schrittweiser Prozess des Ankommens in der Stille verstanden werden. Dieser kann einerseits ein stiller Abgang aus dem Raum folgen oder sich andererseits ein persönlicher Austausch von Erfahrungen mit anderen Anwesenden anschließen.

Kurz gesagt, every one everyone ist eine Aufforderung und Ermutigung dazu, Nähe in Gang zu setzen, Sinneseindrücke und uns angeborene Verbundenheit zu anderen Menschen zu verstärken. Den Rhythmus der Zerebrospinalflüssigkeit und seine emphatische rhythmische Wirkung auf Menschen machen wir uns dabei zunutze. Unter meiner Anleitung in einer zeitlich begrenzten Rolle als "Choreographin" wird den Performern eine mit ihren Craniosacral-Rhythmen synchronisierte Bewegung des Schaukelns und Schwingens vermittelt. Wenn Raum und Rhythmus nach einer gewissen Zeit aufeinander abgestimmt sind, können sich die Zuschauer gern beteiligen.

Während der Veranstaltung wird es meine Rolle sein, eine gemeinsame Bewegung anzuregen, Gäste dazu einzuladen und sie dazu zu ermutigen, die Schwelle zwischen Beobachtung und Teilnahme zu überschreiten.

Performances

  • .2015 - 07.01.2015 | Tanzfabrik Berlin e. V. 
  • June 11,12, & 13, 2015 | Series Danse 10 (SD10) | ODD/Ottawa Dance Directive | 2 Daly Avenue Suite 200 | Ottawa, On
  • November 9, 2014 | Echo Echo Festival of Dance and Movement | Derry Ireland | |Waterloo House | Hangman's Bastion | Magazine Street | Derry-Londonderry
  • 07.11.2013 - 10.11.2013 | Tanzfabrik Berlin e. V.
a performance in proximity | eine Performance der Nähe. Swaying in synchrony with one's craniosacral Rhythm, in an installation room with many others swaying.

Concept, choreography, performance, design

Shannon Cooney

Artistic advisor

Marla Hlady

Dramaturge

Igor Dobričić

Light

Sandra Blatterer

Sound

Anke Eckardt

Costume

Heather MacCrimmon

Production Manager

Ky Lloyd

Performing Assistants in Berlin

Katie Dunbar, Stine Frandsen, Marc Philipp Gabriel, Katharina Greimel, Alicia Grant, Robert Kingsbury, Kunle Kuforiji, Ben Mergelsberg, Philipp Meyer, Helen Rupp, and Claudia Tomasi (2013)

Graphic artist

Jörg Antholz

Photographer 

Alexa Vachon

 
 

Funded by / Unterstützt durch

A production by Shannon Cooney in cooperation with Tanzfabrik Berlin, funded by Hauptstadtkulturfonds (2013), Canada Council for the Arts (2013), supported by Dance House, Dance Ireland and Ottawa Dance Directive (Canada).  Continuation 2015 funded by the Regierenden Bürgermeister von Berlin - Senatskanzlei - Kulturelle Angelegenheiten.

Eine Produktion von Shannon Cooney in Kooperation mit der Tanzfabrik Berlin, gefördert durch den Hauptstadtkulturfonds (2013), den Canada Council for the Arts (2013), unterstützt durch Dance House, Dance Ireland und Ottawa Dance Directive (Canada). Die Wiederaufnahme 2015 ist gefördert durch den Regierenden Bürgermeister von Berlin - Senatskanzlei - Kulturelle Angelegenheiten.



 
Tanzfabrik Berlin
 

Touring

Press-kit for 'every one everyone'.

Gastspielmappe für 'every one everyone'.


Tech rider for  the 'every one everyone' set.

Technikanforderung für die Bühne von für 'every one everyone'.



Sound:

The sound for the piece is a 9-channel composition from the sound artist Anke Eckardt, played over 9 loudspeaker chassis of different kinds. The speakers are hung in the space as a scultural object in different heights. They face different directions and are angled in that way that they are focused on the ear level of the visitors. The positions of the speakers need to be adapted to each space.

DOWNLOAD:

The artist will bring:
  • 9 loudspeaker chassis of different kinds (Visaton/Conrad)
  • a computer with ableton live that runs the 9-channel composition

Requirements from the venue:

  • 9 channels of amplification for the 9 loudspeaker chassis, max. 100 Watt per loudspeaker (Hifi level and volume)
  • 1 professional audio interface: perfect would be 9 separate outputs, minimum is 8 separate outputs + 1 Adapter to split one channel into two + the cable to connect the computer output (firewire 400 or 800) with the interface input
  • cables to connect the 9 audio outputs of the audio interface with the inputs of the amplifiers

This might be brought by the artist or be provided by the venue:

  • speaker cable approx. 20m per loudspeaker (depending on the size of the space)
  • approx. 100m of steel cable to hang the loudspeaker chassis (depending on the height of the space
  • two long steel cables per loudspeaker going up to the truss system of the venue + a short third steel cable of approx. 30cm length connected to the loudspeaker to fix it in the right angle)
  • 54 small consumer clamps to fix the steel cable (6 per loudspeaker)

Echo Echo Dance Festival, Derry N. Ireland (2014)

EveryOneEveryone  © LivingWitness
EveryOneEveryone  © LivingWitness
EveryOneEveryone  © LivingWitness
EveryOneEveryone  © LivingWitness